lørdag 23. oktober 2010

Donordagen 2010

Lørdag var altså den store dagen ;)

Donordagen 2010 blir jo da arrangert av Stiftelsen Organdonasjon og målet er å skaffe flere organdonore.

Vi har ikke noe donorregister her i Norge, sånn som f.eks. Danmark, men vårt system fungerer mye bedre! Vi er ett av de landene som har flest organdonasjoner! Tingen med register er at det er mange som ikke gidder å melde seg inn, men de er positive til saken. I Danmark er f.eks. over 80 prosent positive til organdonasjon, men bare 12 prosent er meldt inn i registeret... Det er jo da mye enklere å bare ha med seg kortet og så fortelle de rundt seg om din holdning til saken.

For vår del, gikk dagen på Amfi Os som bare det! Jeg hadde fått tilsendt 100 donorkort, som jeg tror må være en feil... Det var iallefall alt for få... Katherine Pedersen slo seg sammen med oss på Amfi Os og hun tok med seg 211 av sine kort i tillegg. Så vi hadde da totalt 311 kort til å dele ut... Dette holdt fram til ca. halv 3... Da var vi tomme! Dette gikk over alle forventninger!

De aller fleste var veldig positive til saken, men det var jo de som var veldig negative ogsa... Jeg har selvfølgelig full respekt for deres valg og ønsker.

Jeg vet iallefall at jeg vil gi det som kan brukes! Hvorfor skal jeg nekte noen andre livet, når jeg ikke lenger har bruk for mine organer? Jeg sier det rett ut - det er det mest egoistiske en person kan gjøre! At de skal være egoister til og med etter at de er døde! :S Folk sier at det handler om religion osv... Hmmm... Hadde det vart omvendt - at det var de selv som trengte et organ for å overleve - da hadde det vert helt i orden... Men for all del... Jeg respekterer at noen folk har andre holdninger enn meg og at de velger å ikke donere bort sine sårt trengte organer etter sin død.

Men det kan også stilles et politisk spørsmål ved organdonasjon. Høyresiden er jo veldig krasse i Regjeringens helsepolitikk.... Men det er jo ikke til å komme unna at det er mangelen på organer som er den største grunnen til at køene vokser... Det er derfor viktig at flest mulig er villig til å donere bort sine organer etter deres død. Regjeringen har nettopp valgt å gi ekstra med midler til Stiftelsen Organdonasjon for at de skal nå ut til flest mulig! Dette er veldig gode nyheter som viser at det er politisk vilje i Regeringen for å få kortet ned køene. Ta din del av ansvaret! Skaff deg et Donorkort!

Vi glemte å ta bilder fra standen, men jeg fikk tatt disse bildene på forhånd ;)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar